dla ucznia

051_-_kopia

 

STOP DOPALACZOM

Dopalacze – to stosowana w Polsce, potoczna nazwa różnego rodzaju produktów zawierających substancje psychoaktywne, które nie znajdują się na liście środków kontrolowanych przez ustawę o przeciwdziałaniu narkomanii.

W Polsce dopalaczami są nazywane produkty zawierające związki stanowiące pochodne zakazanych substancji psychoaktywnych (np. amfetaminy) lub preparaty ziołowe zawierające związki halucynogenne. Spożycie ich ma na celu wywołanie w organizmie jak najwierniejszego efektu narkotycznego substancji nielegalnych. Zaczęto je używać w krajach Europy Zachodniej, gdzie notuje się ich rosnącą popularność. Obecnie dotarły również do Polski. Obecność „dopalaczy” w Polsce odnotowano po raz pierwszy w badaniach CBOS przeprowadzonych w grudniu 2008 roku wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Do używania „dopalaczy” przyznało się 2,5 % młodzieży.

Stopień ich szkodliwości na zdrowie i potencjał uzależniający jest przedmiotem badań. Jednak wg danych z Centrum Kryzysowego Ministerstwa Zdrowia do 18 października 2010 roku były 304 przypadki osób przebywających w szpitalach z podejrzeniem zatrucia dopalaczami i 18 zgonów. Akcja zamknięcia sklepów przyniosła znaczący efekt zmniejszenia hospitalizacji na oddziałach toksykologicznych w całej Polsce.

Profilaktyka uzależnień od różnych środków psychoaktywnych (nikotyny, alkoholu i narkotyków) jest prowadzona w polskich szkołach od blisko 20 lat. Jednak rynek narkotykowy się zmienia, pojawiają się nowe substancje, toteż trzeba aktualizować naszą wiedzę.

Więcej informacji znajdziesz na stronie: www.dopalaczeinfo.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak się uczyć efektywnie?

 

 

 

Jedyną osobą, która może wykorzystać Twój potencjał, jesteś Ty sam. Masz naturalne zdolności, aby przyswoić wiedzę i tylko od Ciebie zależy, jak je wykorzystasz. Warto poznać kilka metod, które umożliwią bardziej efektywną naukę.

 

 

Znajdź motywację
Jedni z nas lubią się uczyć, inni, za wszelką cenę starają się odsunąć w czasie moment, gdy trzeba będzie zająć się nauką. Jednak uczymy się dla siebie. O wiele szybciej i łatwiej uczy się, posiadając odpowiednią motywację. Im bardziej chcemy się czegoś dowiedzieć, tym łatwiej i efektywniej tą wiedzę przyswajamy. Dzięki nauce możemy poszerzyć horyzonty i nasze życie będzie ciekawsze. Gdy uświadomimy sobie, do czego tak naprawdę potrzebna jest nauka, jesteśmy na najlepszej drodze do tego, aby jak najefektywniej wykorzystać czas na nią przeznaczony.

 

 

 

 

 

 

 

 


Zaplanuj, czego się będziesz uczyć
Wydaje nam się, że to jest takie proste. Zazwyczaj wiemy, jaki materiał mamy do opanowania. A gdy siadamy do nauki, często wiele czasu tracimy bezproduktywnie. Dlatego powinniśmy opracować plan, czego i w jakiej kolejności będziemy się uczyć. To pozwoli nam efektywnie wykorzystać czas przeznaczony na naukę. Przygotuj książki i materiały, które będą potrzebne. Wybierz te najważniejsze, i zgromadź je w jednym miejscu, aby potem nie tracić czasu na ich szukanie.

Przygotuj miejsce pracy
Są osoby, które twierdzą, że mogą uczyć się w każdych warunkach, a przeszkadza im cisza. Być może nie próbowały uczyć się inaczej i nie wiedzą, jakie wyniki wtedy by osiągały. Dlatego postaraj się o przygotowanie sprzyjającego dla nauki miejsca. Wyłącz urządzenia, które mogą Cię rozpraszać.
Zdecydowanie nie pomogą Ci w nauce: włączony telewizor, odtwarzacz CD lub MP3 lub radio. Zrób porządek i wywietrz pokój. To też jest ważne, bo w dusznych pomieszczeniach szybciej ogarnia nas zmęczenie. Pracuj w pozycji siedzącej.

 

Postaraj się zrozumieć
Uczenie się na pamięć nie jest najlepszym rozwiązaniem do efektywnej nauki. Oczywiście, na krótszą metę może przynieść wyniki, ale nikt z nas nie ma tak pojemnego mózgu, aby przyswoić wszystko. Dużo lepsze efekty osiągniesz, gdy zrozumiesz, czego się uczysz. I zapamiętasz na dłużej.

Wybierz najlepsza metodę
Jest wiele technik, które ułatwiają przyswajanie materiału. Niektórzy zapisują najważniejsze rzeczy na kartkach, a później powtarzają tylko z notatek. Inni podkreślają rzeczy istotne. A może lubisz, aby ktoś cię odpytał z wyuczonej wiedzy?


Zaplanuj, czego się będziesz uczyć
Wydaje nam się, że to jest takie proste. Zazwyczaj wiemy, jaki materiał mamy do opanowania. A gdy siadamy do nauki, często wiele czasu tracimy bezproduktywnie. Dlatego powinniśmy opracować plan, czego i w jakiej kolejności będziemy się uczyć. To pozwoli nam efektywnie wykorzystać czas przeznaczony na naukę. Przygotuj książki i materiały, które będą potrzebne. Wybierz te najważniejsze, i zgromadź je w jednym miejscu, aby potem nie tracić czasu na ich szukanie.

Przygotuj miejsce pracy
Są osoby, które twierdzą, że mogą uczyć się w każdych warunkach, a przeszkadza im cisza. Być może nie próbowały uczyć się inaczej i nie wiedzą, jakie wyniki wtedy by osiągały. Dlatego postaraj się o przygotowanie sprzyjającego dla nauki miejsca. Wyłącz urządzenia, które mogą Cię rozpraszać.
Zdecydowanie nie pomogą Ci w nauce: włączony telewizor, odtwarzacz CD lub MP3 lub radio. Zrób porządek i wywietrz pokój. To też jest ważne, bo w dusznych pomieszczeniach szybciej ogarnia nas zmęczenie. Pracuj w pozycji siedzącej.

 

Postaraj się zrozumieć
Uczenie się na pamięć nie jest najlepszym rozwiązaniem do efektywnej nauki. Oczywiście, na krótszą metę może przynieść wyniki, ale nikt z nas nie ma tak pojemnego mózgu, aby przyswoić wszystko. Dużo lepsze efekty osiągniesz, gdy zrozumiesz, czego się uczysz. I zapamiętasz na dłużej.

Wybierz najlepsza metodę
Jest wiele technik, które ułatwiają przyswajanie materiału. Niektórzy zapisują najważniejsze rzeczy na kartkach, a później powtarzają tylko z notatek. Inni podkreślają rzeczy istotne. A może lubisz, aby ktoś cię odpytał z wyuczonej wiedzy?



Dieta dla mózgu
Nie od dziś wiadomo, że pewne produkty mają wpływ na naszą pamięć. Ważne, abyś dostarczał w pożywieniu wartościowych składników, które pomogą lepiej skoncentrować się nad nauką i przyswoić zadany materiał. Warto poznać niektóre z nich. Dużo lecytyny ma soja, dzięki czemu poprawia pamięć i przyśpiesza wymianę informacji w mózgu. Banany, dzięki zawartej w nich tyrozynie, zwiększają zdolność koncentracji oraz siły twórcze. Skoncentrować się pomogą też orzechy, które wzmacniają nerwy i zwiększają szybkość przepływu informacji. Dobrze działają imbir i kminek. Nie należy natomiast objadać się słodyczami w czasie nauki, gdyż cukier tłumi naszą energię.

Znajdź czas na odpoczynek
Jeśli chcesz uczyć się efektywnie, pamiętaj, że w twoim planie dnia nie może zabraknąć czasu na odpoczynek i relaks. Przemęczenie nie sprzyja efektywnej nauce.
Kiedy ludzki mózg zbyt długo funkcjonuje na podwyższonych obrotach, dobrze jest pozwolić mu złapać oddech. Krótka, choćby kilkuminutowa przerwa może wtedy zdziałać cuda, jeśli chodzi o koncentrację i zdolności zapamiętywania. Dobrze jest wstać i przejść się po pokoju lub nawet na świeże powietrze. Pobudzi to krążenie krwi i dotleni mózg.

 

 

 

Prawa dziecka

 

 


051_-_kopiaNikt nie może mnie poniżać,
krzywdzić, bić, wyzywać.
I każdego mogę zawsze
na ratunek wzywać.

 

 

 

zi2Mogę uczyć się wszystkiego,
co mnie zaciekawi.
I mam prawo sam wybierać,

z kim się będę bawić.

 

 

72Mogę żądać,
żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych,
to jest moja sprawa.

 

1523Jeśli mama albo tata
już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabraniać
spotykać się z nimi czasami.

 

 

pd6Nikt nie może moich listów
czytać bez pytania.
Mam też prawo do tajemnic
i własnego zdania.

rys2Nikt mnie siłą nie ma prawa
zmuszać do niczego,
a szczególnie do robienia
czegoś niedobrego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skip to content
%d bloggers like this: