pedagog dla rodzica

Szanowni Rodzice
DYSLEKSJA Dysleksja to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Są to zaburzenia niektórych funkcji poznawczych, motorycznych, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, pamięci, lateralizacji i funkcji językowych. Typy dysleksji: v dysleksja właściwa – zaburzenia czytania v dysortografia – zaburzenia pisania v dysgrafia – zaburzenia techniki pisania v dyskalkulia – zaburzenia zdolności matematycznych. Charakterystyczne objawy dysleksji:- powolne czytanie lub szybkie, pozornie płynne, – czytanie wyraz za wyrazem lub frazami albo zdaniami,- zaburzenia płynności czytania,- głoskowanie lub sylabizowanie,- mało przekręceń, zniekształceń lub częste przekręcania i zniekształcenia, – dobry poziom rozumienia tekstu lub zaburzony.Charakterystyczne objawy dysortografii:- błędy ortograficzne, interpunkcyjne, związane z segmentacją,- mylenie liter- pomijanie drobnych elementów graficznych liter,- przestawianie, opuszczanie liter,- niewłaściwy zapis samogłosek nosowych.Charakterystyczne objawy dysgrafii:- brak niektórych elementów, deformacja liter,- zachwiana proporcja liter, – zmienny charakter pisma,- mało czytelne pismo,- różne odstępy między literami i wyrazami, – pomijanie drobnych elementów graficznych liter,- różne sposoby łączenia liter lub ich brak. Charakterystyczne objawy dyskalkulii: – trudności z wyznaczaniem kolejności, określaniem ilości przedmiotów, – problemy z porównywaniem wielkości i ilości, – trudności z nazywaniem i zapisywaniem cyfr i symboli matematycznych, – trudności z ujmowaniem treści zadań w formułę matematyczną, – trudności z wykonywaniem podstawowych działań. Objawy dysleksji w wieku szkolnym:1. W zakresie funkcji wzrokowych:- opuszczanie linijek w tekście podczas czytania,- przestawianie liter, sylab, wyrazów,- pomijanie znaków diakrytycznych lub drobnych elementów graficznych liter, – mylenie wyrazów o podobnym obrazie graficznym,- mylenie liter o podobnym kształcie, – pomijanie znaków interpunkcyjnych w pisaniu, – trudności z przypominaniem sobie kształtu liter,- trudności przy przerysowywaniu.2. W zakresie funkcji słuchowych:- trudności z utrwaleniem nowych, rzadko używanych wyrazów, terminów, – błędy w zapisie głosek nosowych,- opuszczanie wyrazów lub zapisywanie wyrazów podobnych brzmieniowo, – większe nasilenie trudności podczas pisania ze słuchu niż przepisywania,- trudności w zapamiętywaniu ciągów nazw,- błędy przy przenoszeniu wyrazów,- błędy wskazujące na brak różnicowania głosek podobnych brzmieniowo podczas czytania,- błędy w zapisie zmiękczeń.3. W zakresie funkcji ruchowych:- wolne tempo pisania,- zbyt mocny lub zbyt słaby nacisk na długopis podczas pisania, – niechęć do uprawiania sportów,- nieestetycznie prowadzone zeszyty, – problemy z zachowaniem ciągłości i płynności podczas pisania,- obniżony poziom graficzny pisma niezależnie od tempa,- niewłaściwy sposób trzymania narzędzi do pisania.