dla Rodziców

Rola rodziców w terapii
„Zdarza się, że dopiero w gabinecie logopedy rodzic pierwszy raz dostrzega błędną mowę dziecka i dowiaduje się o istocie i wadze problemu. Rola rodzica w terapii jest bardzo istotna, ponieważ:”
-
małe dziecko w obecności rodzica czuje się bezpiecznie na zajęciach
-
rodzic znając swoje dziecko potrafi motywować je do pracy
-
gabinet logopedy to miejsce diagnozy, pierwszych ćwiczeń i wskazówek. Najważniejsza część terapii to praca rodzica z dzieckiem w domu
-
rodzic mogąc patrzeć na działania logopedy oraz doświadczać pierwszych sukcesów razem z dzieckiem, nabiera większej motywacji do ćwiczeń w domu
-
bez aktywnego udziału rodzica praca z dzieckiem jest powolniejsza i mniej efektywna. Na rezultaty terapii czekamy zbyt długo, co często powoduje zniecierpliwienie dziecka oraz brak wiary we własne możliwości. Wzbogacenie terapii o codzienne ćwiczenia w domu pozwala na wydatne zwiększenie czasu przeznaczonego na ćwiczenia.”
„Dysleksja – informator dla rodziców i specjalistów”
Skuteczność i powodzenie terapii logopedycznej zależy w dużej mierze od kontynuowania ćwiczeń w domu.
KILKA RAD, JAK UNIKNĄĆ WAD!
Co powinno Cię zaniepokoić ?
· brak mowy
· wymowa międzyzębowa (wysuwanie języka za zęby w czasie mówienia)
· jąkanie
· bełkotliwa i niezrozumiała mowa
· mowa bezdźwięczna (np. bułka-półka, koza-kosa, bąk-pąk, kura-góra, noże- nosze, zamiana głosek dźwięcznych na bezdźwięczne)
· nieprawidłowy zgryz (wskazana kontrola u ortodonty)
· obniżona ostrość słuchu (dobrze byłoby skorzystać z pomocy laryngologa)
· nieprawidłowa budowa języka (zbyt „gruby” język, mała ruchliwość języka).
Profilaktyka logopedyczna:
· klaskanie językiem (naśladowanie odgłosu konia uderzającego kopytami o bruk)
· cmokanie
· picie przez słomkę
· gryzienie twardej marchewki czy twardego jabłka.
Gimnastyka języka i przykłady prostych ćwiczeń:
· dotykanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach
· zlizywanie czubkiem języka z podniebienia, np. kawałka chrupki lub gumy rozpuszczalnej
· ssanie czubkiem języka na podniebieniu małego pudrowego cukierka, musującej witaminy C, Vibovitu
· naśladowanie mlaskania
· śpiewanie znanych melodii na sylabach:la, lo, le, lu, ly (ważna jest pionizacja języka, która jest wstępem do wymowy głoski „r”).
Ćwiczenia warg
· wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu w kształcie ryjka świnki
· wydawanie odgłosów zwierząt:
· krowy – mu,mu, kukułki – kuku, kuku, sowy – hu,hu,
· psa – hau,hau, rybki – plum, plum, pukania – puku,puku,
· uderzania – buch,buch, chodzenia – tupu,tupu.
· wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie i zamykanie
· naśladowanie pyszczka rybki
· gra na trąbce z szerokim ustnikiem, flecie, harmonijce ustnej.
Jeżeli twoje dziecko mówi mało, niechętnie lub nie odzywa się prawie wcale.
· 1. Postaraj się poświęcić więcej czasu rozmowom z twoim dzieckiem.
· 2. Nigdy przy dziecku nie omawiajcie tego, że rozczarowuje was ono swym brakiem sukcesów w opanowywaniu mowy. Zasmucone krytyką, będzie się starało nie dostarczać wam dowodów, że mówi źle. Będzie mówiło mało, przez co ograniczy okazję do treningu i opóźni swój rozwój językowy.
· 3. Pamiętaj, że dziecko ma prawo do błędu językowego, opanowuje ono zasady budowy gramatycznej powoli.
· 4. Często, ale natarczywie powtarzajcie to, co dziecko mówi, zamieniając jego krótkie, niepełne czy niepoprawne zdania na zdania równie proste, ale pełne, poprawne.
· 5. Kiedy dziecko wypowie jakieś zdanie postarajcie się, rozszerzyć jego wypowiedź, dodając jakieś słowa.
· 6. Komentujcie czynności wykonywane w obecności dziecka. Niech mowa towarzyszy spacerom, zakupom, pracom domowym.
· 7. Mówcie z dzieckiem bez pośpiechu, nie budujcie długich zdań, nie używajcie wyrazów trudnych.
· 8. Kiedy mówicie do dziecka, które ma jeszcze trudności z rozumieniem mowy starajcie się utrzymywać z nim kontakt spojrzeń. Łatwiej mu zrozumieć to, co usłyszy, a nawet „odczyta” z ust.
· 9. Do zabaw językowych wybierajcie właściwą porę.
· 10. Rysujcie wraz z dzieckiem, mogą to być proste obrazki, towarzyszyć temu powinien wasz komentarz:”…teraz rysujemy dom, tu narysujemy okno, a tu będzie komin…”.
· 11. Recytujcie razem z dzieckiem proste wierszyki, mówcie dziecięce wyliczanki, słuchajcie razem jego ulubionych bajek (nawet wielokrotnie).
· 12. Oglądajcie obrazki i opisujcie je. Wykorzystujcie do tego każdą okazję.
· 13. Śpiewajcie z dzieckiem. Jest to ćwiczenie językowe, rytmiczne, a zarazem terapeutyczne. Wasze dziecko nie powinno być przeciążone żądaniem, by mówiło ładniej, więcej. Niech z waszego języka znikną słowa: „Powtórz ładniej”, „Powiedz lepiej”. Wychowanie językowe to nie tresura. Pamiętajcie! Telewizja jest wrogiem komunikacji w rodzinie. Dzieci, które zbyt długo i często oglądają program telewizyjny przestają przejawiać chęć porozumiewania się, przyzwyczajają się do tego, że można być biernym, nie trzeba odpowiadać, a jak się chce, to można nawet nie słuchać, gdy ktoś do nas mówi.
Opracowano na podstawie: J. Wójtowiczowa „O wychowaniu językowym”